کد مطلب:301666 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:189

آیه ی تطهیر و گفتار زنان پیامبر اکرم


اینك بررسی اینكه آیا از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم كسی در مورد آیه ی تطهیر ادعائی كرده است یا نه؟ در این مورد شیعیان روایاتی از زنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از جمله ام سلمه نقل كرده اند كه آن احادیث را حضرات عامه نیز صحیح و معتبر شمرده اند. یكی از آن روایات كه مورد قبول فریقین (شیعه و سنی) می باشد، این است كه جناب ام سلمه می فرماید: من از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدم كه این آیه در شأن كیست؟ حضرت فرمود: درباره ی من، علی، فاطمه و حسنین است و تو هم مشمول این آیه نیستی. [1] .


ام سلمه- كه پس از خدیجه- سرآمد زنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است خودش آشكارا اعلام و اقرار می كند كه من مشمول این آیه نیستم؛ [2] ما همسران نبی، مورد خطاب این قضیه نیستیم، و كاملا واضح است كه اگر آیه ی شریفه تطهیر درباره ی زنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود، جناب عایشه آنرا بر پیشانی جمل می نوشت و غوغائی بر پا می كرد، در صورتیكه هیچیك از همسران رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم هرگز چنین ادعائی نكرده اند كه این آیه درشأن آنان بوده است. [3] .



[1] ام سلمه مي گويد: «نزلت هذه الايه في بيي: (انما يريد الله)، و في البيت سبعه: جبرئيل و ميكائيل و رسول الله و علي و فاطمه والحسن والحسين، و انا علي باب البيت، فقلت: يا رسول الله، الست من اهل البيت؟ فقال: انك الي خير، انك من ازواج النبي، و ما قال انك من اهل البيت». (شواهدالتنزيل ج 2/ 82/ 757).

«يعني: آيه ي (انما يريد الله) در منزل من نازل گرديد و در خانه فقط هفت نفر بودند: جبرئيل و ميكائيل و رسول خدا و علي و فاطمه و حسن و حسين. من نيز كنار در خانه (ايستاده) بودم. به پيامبر گفتم: اي رسول خدا، آيا من نيز از اهل بيت مي باشم؟ پيامبر به من فرمودند عاقت تو بخير خواهد شد و تو از همسران پيامبري، و حضرت به من نفرمود كه تو از اهل بيت هستي».

ام سلمه در روايت ديگري مي گويد: «نزلت هذه الايه (انما يريد الله) في رسول الله و علي و فاطمه والحسن والحسين». (معجم اوسط طبراني ج 4/ 271، 272، مناقب ابن مغازلي ص 302، شواهدالتنزيل ج 2/ ح 756، تاريخ ابن عساكر (ترجمه الحسين ع) ص 67).

«يعني: اين آيه (انما يريد الله) در شأن رسول خدا و علي و فاطمه و حسن و حسين نازل شده است».

[2] ام سلمه در روايتي مي گويد: بعد از نزول آيه من به پيامبر عرض كردم: «و انا»؟ يعني آيا من هم مي توانم از اصحاب كساء باشم و مشمول آيه ي تطهير گردم؟ ام سلمه مي گويد: من اين سوال را از پيامبر نمودم و به خدا سوگند كه حضرت پاسخ مثبت ندادند بلكه گفتند: تو «عاقبت بخير» خواهي شد. «فقلت: يا رسول الله، و انا؟ قالت: فوالله ما انعم و قال: انك الي خير». (تفسير ابن كثير ج 3/ 484).

[3] علاوه بر اينكه چنين ادعايي را هيچيك از همسران پيامبر اظهار نداشته اند عنايت به اين نكته نيز ضرورت دارد كه بعضي از زنان رسول خدا- كه از جمله آنان عايشه مي باشد- چنان در معاصي و عصيان بر پروردگار غرق بوده اند كه بايد آنان را در حقيقت تمثالي از گناه و معصيت دانست و نه نمونه اي از انسان معصوم. اگر بخواهيم درباره ي سيره ي عايشه و حفصه- كه هر دو از همسران پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم بودند- در اينجا سخن بگوييم و از صدماتي كه اين دو نفر به پيكره ي اسلام وارد نموده اند بحث نماييم، بي ترديد نيازمند به سياه كردن هفتاد من كاغذ خواهيم بود. فقط جا دارد توجه خوانندگان را به يكي از روايات پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم كه در صحيح مسلم آمده است جلب كنيم و عايشه را با همين يك روايت به سوي محكمه ي عدالت روانه سازيم.

مسلم به سند خويش روايت مي كند كه پيامبر به علي فرمودند: «اي علي، تو را دوست نمي دارد مگر فرد مومن؛ و تو را دشمن نمي دارد مگر فرد منافق. (لايحبك الا مومن و لايبغضك الا منافق)». (صحيح مسلم- كتاب الايمان، باب 33- ج 1/ 86/ 131).

با توجه به روايت فوق و با عنايت به اينكه جنگيدن يك انسان با شخض ديگر بيانگر نهايت درجه ي دشمني و عناد اوست لذا براحتي مي توانيم نتيجه بگيريم كه عايشه- و يا بهتر بگوييم پرچمدار جنگ جمل- از چهره هاي شاخص نفاق در تاريخ اسلام است.